Reflexão e sobre a necessidade de entendimento da cena
"When traditional storytelling is abandoned, an essential aspect of theater is done away with. The purpose of eliminating narration is not to replace it with anything else; that would be impossible. Narration is simply erased as a generating or determining force. Confusingly, narrative stories may be present, but they are often just one or more elements along with or beneath the real message. But they are not the dominant carrier any longer. It is very difficult to discuss whether art has to be “understandable.” Incomprehensibility is often simply the blurring of the line between intention and pretension, between the magic of not telling everything (leaving room for the spectator’s fantasy) and a failure to communicate." (SALZMAN, Eric & DESI, Thomas. 2008. p.85)
Essa é a questão que me deparo quando faço improvisações: o entendimento lógico-narrativo da cena é necessário? Ou será que a arte da cena (ou do ator) pode refletir apenas emoções puras como a música instrumental? Na música instrumental, a narração não existe de forma explícita, ao invés disso, as variações harmônicas e desarmônicas criam a sensação de uma narração subjetiva. A cena também não poderia ter a mesma dinâmica? Um exercício interessante seria a ideia de propor a cena como uma música instrumental onde o entendimento é sentido e não racionalizado.
Referências
SALZMAN, Eric & DESI, Thomas. _The New Music Theater Seeing the Voice, Hearing the Body_. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Comentários
Postar um comentário